Xenus vs Aquila

フリースタイル機のアキーラとゼヌスを比較してみました!
アクロフライト練習機としても扱いやすく、レベルアップ間違いないですね。

ICARO-Paragliders 【Xenus (ゼヌス)】 【Aquila(アキーラ)

まずはNewフリースタイルグライダーのXenus(ゼヌス)から、、、

フライトインプレッション by 浅野 暢来(あさのいたる)

浅野くんがアクロフライトしている動画がこちら!

とにかく扱いやすい、スポーティなハンドリングとソアリングを楽しめる。

一年で一番強いサーマルが発生しクロカンシーズンでもある春が終わり夏の始まり。全体的に気温が高く安定したコンディションの朝霧。風は弱めで時々サーマルが発生している。グライダーの動きや性能をチェックするには最適なコンディションのような気がする。今回はワンサイズデビューとなるゼヌス22.5サイズを飛行総重量70㎏にてインプレッションを行った。
テイクオフの風はアゲンスト1m程度で弱い。私が今まで乗ってきたアクロ機やフリースタイル機はライズアップの時に頭上に被ってきづらく、テイクが難しい印象がある。そして朝霧のテイクオフは距離が短いので心配であった。しかし、ゼヌスをライズアップしてみると途中で止まることなく軽くスムーズに頭上まで立ち上がり、しっかり翼形を保っています。そのまま加速してテイクオフ。かなり余裕があり、フリースタイル機の印象が変わりそう!
テイクオフしてすぐはしっかりしたサーマルは無く、山肌を流れるサーマルブローにしがみついて離脱するサーマルを待つ。しばらく粘っていたが、このゼヌスはサーマルへの食いつきが良く、楽にステイできる。サーマルに当たるとしっかり前に乗っかる感じで気持ちが良い。少し経つと山から離脱するサーマルを見つけた。回し始めるとハンドリングはしっかりした手応えで、引いた瞬間に向きが変わるスポーティーさがある。この点はフリースタイル機らしい動きを感じる。軽快なハンドリングを生かしてサーマルの中央に食い込ませるとスルスルっと一気に雲底まで到達した。とにかくセンタリングするのが楽しい。 高度が稼げたので稜線上をハーフアクセルでクルージングさせてみる。すると気持ちよく加速していき、他機と変わらないグライドをしてくれる。フルアクセルでもスピードは増すが沈下はあまり変わらない印象なので十分な滑空性能がありそうだ。またゼヌスはリアライザーにトグルが付いているので高速でグライド中も楽にコントロールができる。フリースタイル機にとって滑空性能は大事だと私は思う。なぜなら高度を稼がないとアクロで遊べないからである。この点においてゼヌスは優れていると感じる。

 

 

 

 

 

 

次は、アキーラとゼヌスを比較してみよう。

フリースタイル機としての性能、ゼヌス22.5㎡ vs アキーラ22㎡

ゼヌスとアキーラの2機を比較していく。ゼヌスはフリースタイル機でソアリング性能とアクロ性能を両立している。また2016年に登場したアキーラも同じフリースタイル機でキャラクターもそっくりだ。ちなみに私は普段アキーラに乗ってフライトしている。乗り始めてから半年ほど経つので、この機体についてはある程度理解している。翼面積はゼヌスが22.5㎡でアキーラが22㎡となっている。0.5㎡の違いがあるが、ほぼ同じ大きさである。飛行総重量はどちらも70㎏でフライトしている。今回はテイクオフ、ソアリング、アクロについて比べてみる。

★テイクオフ(ゼヌスの勝ち)
フライトするときに、まず最初に行うのがテイクオフだろう。これが上手くいかないと気持ちよく飛び立てない。これについてはゼヌスの圧勝だ。ゼヌスはAラインを引き込んでライズアップすると止まることなくスムーズに頭上に上がる。そしてしっかり前に走ろうとするのでブレークで軽く抑えて揚力を感じて飛び立つのが気持ち良い。これに対してアキーラは立ち上がりがゆっくりでライズアップ中に止まりそうになる。スムーズに立ち上がらないので翼が傾いてしまうことが多い。この時にブレークで修正を入れると、さらにライズアップが遅くなる。翼が頭上に到達するのに距離を必要とする。さらに頭上に来てから前に走り出す傾向も少ないので揚力を感じづらく、慣れていないと少し不安になる。このテイクオフ特性の違いは特に無風のときに感じる。

★ソアリング(ゼヌスの勝ち)
ソアリング性もゼヌスのほうが優れているだろう。ゼヌスはサーマルに入るとグイグイ前に乗っかっていく感じがある。サーマルへの食いつきが良さそうだ。また軽快でスポーティーなハンドリングで楽に回せて効率も良さそうだ。サーマル間の移動もスピードとL/Dのおかげで楽に行える。これに対してアキーラは全体的にゆっくりでサーマルに入ると減速してなかなかサーマルに乗っかれない感じがある。センタリングの時もブレークを引き込むとすぐに減速してしまい、効率が悪くなりやすい。体重移動などを駆使して効率を落とさないようにしないと上手く上がっていくことができない。ゼヌスに比べてアキーラは翼が0.5㎡小さいがこの差は大きさの差ではなく、全く別のソアリング特性であると感じる。

★アクロ(引き分け) けど失速系はアキーラのほうが簡単かも?
私ができるフィギュアとしては失速系のヘリコプターとパワー系のサットだ。この2種類を比べてみる。まずヘリコプターだが。基本動作でヘリコをする場合はまず両手でブレークを引き込んでディープストールに入れる。このとき翼全体が均等に失速してくれると非常にやりやすい。ゼヌスはこの動作を行うのに少しコツがいるようだ。急激に引き込んだり、リフトに乗っているときに引き込むと翼端から失速しやすい。またディープストール状態からシューティングしていこうとする動きが強い。これに対してアキーラは多少雑な引き方をしても翼全体が均等に失速してくれる。そしてディープストール状態からシューティングしていこうとする力も弱く安定しているので、ツイスタ―などへの移行がしやすい。次にサットだが。これは両機とも同じである。多少ゼヌスのほうがブレークプレッシャーが重いかな。という程度だ。
全体として同じようなアクロ性だと感じた。ただ少しだけアキーラのほうが失速系フィギュアが簡単な印象だ。そして操作ミスに対してのアクションがゆっくりで安心できる。あとは変わらない。ヘリコプターのコントロール性などはどちらも良いだろう。

★まとめ
ゼヌスとアキーラは同じフリースタイル機だが乗り味は全く違う。はっきり言ってゼヌスのほうが扱いやすい。アクロに関してはアキーラのほうが動作がゆっくりなので最初はイージーに感じるかもしれない。しかしそれは微々たる差でしかなく、慣れれば両機とも同じアクロができるはずだ。だとすればテイクオフのやりやすさ、ソアリング性能、アクロのポテンシャルを兼ね備えた新型のゼヌスのほうが私は好きだ。だって高度を稼がないとアクロで遊べないから。

 

〈フライトインプレッション協力〉

浅野 暢来(あさのいたる)くん。
神奈川県鎌倉市出身の22歳!
フライト経験は、富士山山頂(世界最年少)、ヨーロッパモンブラン山頂(世界最年少)、日本アルプス(木曽駒ヶ岳。甲斐駒ケ岳。鳳凰三山)と多様。
今年大学を卒業し、スカイ朝霧にてタンデムのお手伝いをしながら本格的にパラグライダーを練習中。
冒険家の気質を兼ね備え、オールラウンドのパラグライダーパイロットを目指しています。
将来パラグライダー界に旋風を巻き起こすでしょう!

 

英語訳

ICARO-Paragliders 【 Aquila vs Xenus 】
Here we will offer a comparison between freestyle gliders, Aquila and Xenus!
They are both docile acro trainers and confirm pilots to grow.
First, we start from a new free style glider, Xenus.

Flight Impression by Itaru Asano
“The handling is so easy. You can enjoy both sporty handling and also soaring.”
The early summer has come after the spring, the strongest thermal XC season ends. In Asagiri flight site, we have higher temperature and stable condition. The wind is weak and we have occasional thermals. It seems to be the suitable condition to check flight characters and performance of gliders. I check Xenus 22.5 which is released in one size, at 70kg total flight weight.
The weak wind blows at some 1m/s at the launch site. The acro gliders and freestyle gliders I have flown before didn’t rise up over my head easily and they give me an impression that they are not easy to launch. So, I was anxious about the launch because of the short launch slope of Asagiri But Xenus rises up lightly and smoothly over my head and keeps good wing shapes. I then accelerate and launch so easily, which leaves me different impression on freestyle glider. I find only poor thermals after launch and wait for a thermal going up while I keep drifting thermal blows with. While I am trying to keep thermals, I figure out Xenus bites thermals well and keeps height easily. The glider hits a thermal with a feeling as if it rides over a thermal forward consistently and I feel it comfortable. After a while, I find a good thermal going up. I start thermaling and find the glider shows moderate handling response and also sporty character to change heading direction instantly when pull in the brake. The latter is a typical behavior of freestyle gliders. I climbed up to the cloud base instantly and smoothly by taking advantage of the light handling which enable me to bite into the center of the thermal. It is so fun to work thermaling on the glider. After I get enough altitude, I check gliding over the ridge at half step onto the bar. The glider accelerates smoothly and shows same gliding performance with the other gliders. Even at full acceleration, the glider picks up speed without starting to sink and so it implies enough glide performance on the glider. Xenus has another handle on each rear riser which enables easy handling at high speed gliding. I consider glide performance as an important factor on freestyle glider because it requires enough altitude to play acro. Xenus is excellent on this matter.

Let us compare Aquila with Xenus.
“Performance for freestyle glider, Xenus 22.5 vs. Aquila 22m²“
Xenus is a freestyle glider satisfying both soaring performance and acro performance. Aquila, released on 2016, is a freestyle glider also and shows same flight characters with Xenus.
I usually fly Aquila for a half year and so understand the glider to some extent. The wing areas are 22.5㎡for Xenus and 22㎡ for Aquila, which shows 0.5㎡ difference but they have almost same wing area anyway. The total flight weights are both 70kg. Let us check the launch, soaring and acro characters of the gliders.

★ launch (Xenus wins)
The very first step to fly is launching. You will get airborne comfortably with good launching. Zenus completely wins on this matter. Xenus smoothly rises up over pilot without hesitation by just pulling in A lines and it starts to glide forward steadily By applying a bit brake pull feeling lift force, you will enjoy launching. To the contrary, Aquila rises up slowly and tends to stop in the middle of rising up. The wing often inclines while rise up as it doesn’t rise up smoothly. Applying brake input to fix it delays rise up more. It requires a distance to get the wings come over pilot. The wings don’t glide forward also after the canopy comes over pilot, which gives less feeling of lift force and makes pilot annoyed a bit if pilot is not accustomed with the characters. I feel the difference on the launch characters especially on nil wind.

★ Soaring (Xenus wins)
I assume Xenus wins on soaring performance also. Zenus shows good feel to get into a thermal steadily forward. The glider bites thermals well. It climbs efficiently by thermaling easily thanks to light and sporty handling. It transits between thermals easily thanks to good speed and glide ratio. To the contrary, Aquila acts slowly overall and slows when entering into thermals, not getting into thermals smoothly. It slows also when a pilot pulls in a brake while centering in thermals, tends to end inefficient climb. To climb efficiently, it requires full work including weight sift to keep efficiency. It is not because of the 0.5㎡ less wing area of Aquila than Xenus but the totally different soaring characters between them cause it.

★ Acro (Draw) But stall tasks may be easier on Aquila?
The figures I can play are Helicopter on stall task and SAT on power task. Let’s check the two tasks on the Xenus and Aquila. First, Helicopter. When you play Helicopter basically, you will pull in brakes and get a glider into deep stall. It can be done so easily if the wings stall evenly all over the wings. Xenus seems to require some trick to do this work. On the Xenus, the stall tends to start from the wing tip if a pilot pulls rapidly or pulls when the glider is in a thermal. Xenus also tends to shoot from deep stall. To the contrary, Aquila stalls evenly all over the wings even when a pilot gives careless pull in. You can transit to Twister etc. easier on Aquila as Aquila is stable and shows little tendency to shoot from deep stall. Next, SAT. There is no difference between the two gliders regarding SAT. The only difference is that Xenus shows slightly higher brake pressure.
I estimate the two gliders have almost same acro characters. I suppose it is a bit easier to play stall figures on Aquila. Aquila responds to mis-control slower and it makes a pilot feeling calm. Nothing different other than this. Both gliders show good controllability on Helicopter.

★ Conclusion
Xenus and Aquila are same freestyle gliders but have totally different flight characters. I dare say Xenus has more docile characters. At first, you may feel Aquila is easier to start acro as the glider acts more slowly. But it is a slight difference and you will play same acro once you are accustomed with the gliders. So, I prefer new Xenus as it has easier launch characters, better soaring performance and good acro potential. Because you play more acro if you get more altitude.

Itaru Asano
From Kamakura city, Kanagawa prefecture, 22 years old
Flown from as many as the top of Mt. Fuji (the youngest in the world), Mt.Blanc (the youngest in the world), Japanese Alps (Kiso-Komagatake, Kai-Komagatake and Houou-Sanzan)
Just graduated from university this year, he is building up his paragliding skills in a real way while offering tandem flight at Sky Asagiri.
He is not only an excellent pilot, but he is also an adventurer in mind. His target is an all-round type paraglider pilot. He will be a key person in the paragliding world.

お茶の水ショップ

東京都千代田区神田小川町3‐24‐15第2川田ビル

Tel:03(3291)0802

Fax: 020-4664-0417

営業日 火曜日・木曜日不在の場合がありますので、事前に御連絡ください。

follow sports opa kite on    

板敷ショップ

茨城県石岡市大増1900

Tel:0299(44)3642

Fax0299(44)3939

© Sports Opa Kite All Right Reserved.   Design and Implementation by Pawana LLC.   login